S designérkou a brand manažérkou Máriou Malákovou o budovaní úspešnej značky, výchove dcéry a českom designe
Narodila sa v Chomutove ako prostredné z troch detí. Už počas štúdia na Vysokej škole umeleckopriemyselnej v Prahe (UMPRUM) začala pracovať ako produktová designérka vo firme Presco Group, kde sa mimo iného venovala i návrhom kalendárov, diárov a darčekového sortimentu. V roku 2017 v tejto firme stála u zrodu českej značky školských potrieb BAAGL, ktorú momentálne riadi. V oblasti produktového designu patrila opakovane medzi finalistov prestížnych súťaží. Medzi jej záľuby patrí netradičný americký šport roller derby (tímové preteky na kolieskových korčuliach, pozn. red.) či príprava fermentovaných produktov. S manželom vychovávajú päťročnú dcérku.
Do kín pred nedávnom vstúpil film BARBIE, ktorý sa zaoberá úlohou ženy v spoločnosti. Vy sama ste sa ešte počas materskej dovolenky rozhodla vrátiť do rozbehnutého vlaku novovznikajúcej značky BAAGL, ktorú ste s kolegami vybudovali od základov. Čo vás k tomu viedlo?
Bola to príjemná vec, ktorá mi dávala zmysel. Tým, že som sa sama stala matkou, bola mi téma tvorby výrobkov pre deti zrazu bližšia a tešila som sa, že to, čo som si naštudovala, môžem uplatniť v praxi. Keďže išlo o novú značku, ktorá sa ešte len profilovala, bol tu veľký priestor prispieť vlastnou invenciou a vytvoriť značku podľa mojich predstáv.
Ako sa vám darí zladiť budovanie veľkej značky so starostlivosťou o rodinu? Je to o rozdelení partnerských úloh?
Určitě. V prvom rade ide o určité vnútorné nastavenie, pretože musím byť schopná obetovať niečo z rodinného života, ale predovšetkým ide o podporu zo strany manžela a rodiny. Určite to funguje aj vďaka skvelému pracovnému tímu, do ktorého sa vždy rada vraciam.
Máte za sebou viacero zaujímavých dizajnérskych počinov, napríklad s mestským bicyklom RACEK ste sa zúčastnili finále študentskej dizajnérskej súťaže. Prečo ste si nakoniec vybrali práve spoločnosť BAAGL?
Práca v BAAGL ma napĺňa aj preto, že som stála pri zrode značky a prešla som viacerými pozíciami. Je to tak trochu moje dieťa. Je naozaj ťažké presadiť sa v oblasti českého dizajnu, najmä ako dizajnér na voľnej nohe, pretože naša spoločnosť na to ešte nie je pripravená. Akákoľvek dizajnérska práca je v Česku trochu podceňovaná. Ale BAAGL mi doveroval a otvoril dvere k niečomu, čo som mohla od začiatku budovať sama a rozvíjať sa ako dizajnérka. Poskytli mi výrobné možnosti, financovanie a príležitosť, vďaka ktorej som mohla svoje myšlienky a nápady premeniť na realitu a vidieť za sebou skutočné produkty vyrobené pre bežných ľudí. To mi umožnilo vybudovať značku, ktorá mala šancu obstáť, s produktami, pod ktoré sa možem podpísať. Som hrdá na to, že na trh prinášame kvalitné výrobky, ktoré sa už dnes predávajú na „každom rohu“, a dokonca aj na zahraničných trhoch.
Aké výrobky navrhujete pre BAAGL?
Vyrábame širokú škálu výrobkov pre škôlky a školy - od aktoviek, batohov a radu ďalších školských potrieb až po barefoot papuče.
Nedávno sme začali spolupracovať s českou obuvníckou spoločnosťou FARE. Ide o podporu domácej výroby, na ktorú sme nesmierne hrdí.
Mohli by ste nám laikom opísať proces, ako vzniká nový výrobok, nový batoh alebo aktovka?
Keď vyvíjame novú kolekciu, snažíme sa v prvom rade absorbovať to, čo by detská duša, pre ktorú navrhujeme a vyrábame produkty, skutočne chcela a potrebovala. Robíme teda rôzne prieskumy a výskumy. Aby sme vyvinuli čo najlepšie výrobky v modernom dizajne, ktoré sa budú páčiť deťom a zároveň budú spĺňať najprísnejšie kritériá kvality, je nevyhnutná úzka spolupráca medzi dizajnérskym a výrobným tímom. A keďže ide o výrobky pre deti, ktorých pohybový aparát sa ešte len vyvíja, venujeme pozornosť viacerým dôležitým faktorom, ako je ergonómia alebo použité materiály. Výrobky sú preto konzultované s fyzioterapeutmi a podliehajú aj testom kvality, ktoré vykonáva Inštitút pre testovanie a certifikáciu (ITC).
Prečo by ste odporúčali BAAGL v konkurencii iných značiek?
Za značkou BAAGL stojí tím skutočných ľudí, rodičov, mamičiek dizajnérok, textilných odborníkov a fyzioterapeutov, ktorí túto značku vybudovali, aby zabezpečili svojim deťom možnosť chodiť do školy s najkvalitnejšími výrobkami, ktoré spĺňajú všetky požiadavky na zdravý vývoj dieťaťa.
Slogan značky BAAGL znie: "Rastieme s odvahou!". Prečo?
Jedným z poslaní značky je povzbudiť deti, aby mali odvahu nebáť sa byť samy sebou a zdravo si veriť. V minulosti sme zorganizovali aj niekoľko podujatí na podporu boja proti šikane a spolupracovali sme s Nadáciou Terezy Maxovej deťom, pre ktorú sme vytvorili špeciálnu limitovanú kolekciu Teribear. Časť výťažku z predaja výrobkov z tejto edície ide na pomoc ohrozeným deťom.
S akou aktovkou pôjde vaša dcéra budúci rok do školy?
Moja Matylda bude mať určite sériu BAAGL AIRY. Ide o najnovší model batohu, ktorý je vhodný pre deti od prvej triedy, pretože je to niečo medzi aktovkou a batohom. Je vybavený bedrovým a hrudným popruhom, ale predovšetkým je to najľahší batoh v celom našom sortimente. Každý sa o tom môže presvedčiť v našej značkovej predajni v Prahe 8.