Rozhovor s fyzioterapeutkou Ivou Bílkovou o ergonómii, vlastnostiach školských aktoviek a batohov a kritériách ich správneho výberu
Aké sú špecifiká chrbtice dieťaťa v ranom školskom veku?
Stavce detí sú chrupkovité. Obsahujú rastovú chrupavku, ktorá rastie do výšky. Ak je stavec zaťažený hmotnosťou aktovky alebo iného bremena, chrupavka musí rásť proti odporu, čo môže spôsobiť jej deformáciu. Zároveň deti ešte nemajú vyvinutý silný svalový aparát – v škôlke len skákali, behali, ale neboli pripravené na hmotnosť aktovky.
Čo sa stane, keď dieťaťu kúpime nevhodný batoh alebo aktovku?
Ak je to napríklad taška s úzkymi alebo nedostatočne vypchatými popruhmi, popruhy sa môžu zarezávať do trapézov, čo vedie k bolestiam hlavy alebo zahmlievaniu pred očami. Stáva sa, že deti chodia k očnému lekárovi, pretože zle zaostrujú a lekár si myslí, že potrebujú okuliare. Môže to však spôsobovať šija alebo krčná chrbtica. Vysoká hmotnosť batoha môže spôsobovať aj bolesti chrbta medzi lopatkami a v krížoch, hučanie v ušiach a migrény, ktoré môžu viesť k horšej koncentrácii.
Aké sú teda parametre výberu batoha alebo aktovky?
V prvom rade je to určite hmotnosť. V prípade prvákov by mala aktovka vážiť približne 800 až 1200 gramov. Mala by byť vybavená širokými a dobre vypchatými popruhmi v tvare písmena C alebo S, aby nezasahovali do ramenného kĺbu a dieťa mohlo pri chôdzi voľne pohybovať rukami. Zároveň by mala byť hmotnosť rozložená aj na kľúčne kosti, aby sa popruhy nezarezávali do trapézov. Výška školskej tašky by mala zodpovedať úrovni od ramien po panvu. Odporúča sa tiež utiahnuť tašku cez hrudník alebo panvu, aby dobre sedela na chrbte a aby bolo ťažisko čo najbližšie k ťažisku tela.
Aký je rozdiel medzi výberom školskej tašky pre prváka a pre staršie dieťa?
Prváci a druháci by mali mať pevnú aktovku alebo batoh s vystuženým dnom, chrbtom a podpornými popruhmi. Jedným z dôvodov je jednoduchšia manipulácia. Ak je aktovka celkovo pevná, funguje ako škatuľa, do ktorej si dieťa veci len vkladá. Klasické školské batohy sú vhodné pre deti približne od tretej triedy, ale vždy záleží na výške a konštitúcii dieťaťa. Určite by mali byť s vypchávkami a obsahovať vnútorný organizér.
Ako dôležité sú popruhy pri výbere školskej tašky a aká je ich funkcia?
Popruhy by mali byť čo najširšie, aby sa hmotnosť aktovky rozložila na celé ramená. Vnútorná strana popruhov by mala byť vyrobená z hladkého a jemného materiálu, aby nedochádzalo k odreninám. Popruhy sa zároveň nesmú dotýkať krku, aby sa predišlo pomliaždeninám, odreninám a následnej bolesti. Bočné popruhy slúžia na pritiahnutie obsahu aktovky alebo batoha čo najbližšie k telu.
Aká je ergonomická funkcia bedrových a hrudných pásov?
Keď si dieťa dotiahne hrudný a bedrový pás, celá aktovka priľne k chrbtu a zostane na mieste, aj keď dieťa pobehne. Jej ťažisko je pritiahnuté k telu, takže aktovka na chrbte neskáče.
Čo by podľa vás ešte nemalo vo vybavení aktovky chýbať?
Pre prvákov by som odporučila školskú tašku s praktickým posuvným systémom nastavenia výšky popruhov, vďaka ktorému aktovka rastie spolu s dieťaťom. Veľmi dobré sú aj povrchy z nano-materiálov, ktoré zabraňujú prenikaniu vlhkosti a ľahko sa čistia. Osvedčili sa aj polyuretánové (PU) materiály na vnútornej stene batoha, ktoré tiež zabraňujú prenikaniu vlhkosti. Vo výbave by nemali chýbať reflexné prvky.
Ako zistiť, či je aktovka z ergonomického hľadiska bezchybná? Existujú nejaké certifikáty?
Existuje certifikát ITC, čo je Inštitút pre testovanie a certifikáciu, ktorý kontroluje kvalitu výrobku. Na etikete býva zobrazená aj chrbtica, čo označuje, že ide o ergonomickú aktovku.
Ako hodnotíte školské tašky BAAGL z pohľadu fyzioterapeuta?
Pre mňa ako fyzioterapeuta je výborný systém nastaviteľných chrbtových popruhov. Popruhy sú pevné a široké, takže dobre rozkladajú hmotnosť bremena. Batohy a aktovky sú vybavené množstvom reflexných prvkov. Majú tiež veľmi dobré vypchávky a sú vyrobené z ľahkých a kvalitných materiálov, ktoré sa neopotrebovávajú. Tkanina je pevná, odolná a zipsy sa nerozpadávajú ani nelámu. Vďaka ľahkým materiálom a vetracím prúžkom dochádza k odvádzaniu vzduchu a deťom sa tak nepotí chrbát. Výborné je rozloženie vnútorných priehradiek, ktoré umožňuje umiestnenie ťažších predmetov tesne k chrbtu.
Ďakujeme vám za váš čas.
Prajem všetkým deťom, aby sa im vaše aktovky pohodlne nosili.
________________________________________________________________________________
Iva Bílková absolvovala magisterské štúdium fyzioterapie na Fyzioterapeutickej fakulte Karlovej univerzity v Prahe. Svoje vedomosti čerpala od kapacít v odbore, ako sú doc. MUDr. Pavel Kolář, doc. František Véle, prof. Václav Vojta alebo prof. Karel Lewit, ktorý je jedným zo zakladateľov tzv. Pražskej školy myoskeletovej medicíny. Od roku 2004 pôsobí ako vedúca fyzioterapeutka v Centre fyzioterapeutickej starostlivosti FYZIOklinika, kde vykonáva súkromnú prax. Vo svojich publikáciách sa okrem iného zameriava na problematiku pohybového ústrojenstva detí.